První tři dny na Kubě

Při výběru naší dovolené jsme se rozhodovali mezi Miami a Kubou, jelikož Miami je země, kde všechno funguje, moc se nám tam nechtělo, protože jsme chtěli zažít především dobrodružství, a to se mi na Kubě jistě splnilo dokonce nad mé očekávání.

1 Den

Po příletu do Havany jsme začali zažívat kulturní šoky. Hned při vyzvednutí zavazadadel jsme nechápali, jak dlouho tento proces může trvat. Čekali jsme rovné dvě hodiny, než k nám doputovaly naše kufry. Největší perlička je ta, že všichni lidi stojí namačkaní u pásu, takže lidé menšího vrůstu jsou bez šance.

Po vystoupení z letiště začala ta pravá exotika, měli jsme docela žížeň, vzhledem k tomu že jedinou naší zábavou v letadle bylo bílení palubního baru. Nemohli jsme najít však jediný krámek s obyčenou pitnou vodou, všechno vyprodáno. Tak jsme se na to vykašlali a taxikář nás vzal za 25 CUC do našeho ubytování ve staré Havaně.

Byl to docela adrenalin, protože jsem bohužel neměla kontakt na majitele Casy, tedy našeho ubytování, pouze adresu a email, který je však na Kubě k ničemu, vzhledem k tomu, že s internetem je to docela komplikované.

Přijeli jsme na místo, a přestože jsme měli asi 2 hodiny zpoždění kvůli zavazadlům, majitelé nás vyčkávali před domem.

Dočetli jsme se, že místní dělají dobré snídaně, tak jsme si hned objednali jednu na druhý den. Ještě ten večer jsme vyrazili na něco k jídlu, protože jsme měli hrozný hlad. Kuřecí sandwich, jsem trávila ještě následující den. Navíc jsem ho zapila nešizeným mochitem extra edice vylepšeným o místní pivo, “aneb jak  jsem skočila na marketingový tah” ,haha.  Moje rada zní a budu to ještě opakovat, pokud se rozhodnete vyrazit na Kubu, dávejte si pozor, co jíte, protože se Vám to nemusí vyplatit.

2. Den

Vstali jsme a již jsme měli nachystanou snídani , která je obvykle ve všech casa particular stejná – tedy ovoce, šunka, sýr, ovocný džus a káva, která je však mnohdy tak silná, že se nedá vůbec vypít. Tahle snídaně byla první a taky podlě mě nejlepší. Cena snídaně je obvykle všude stejná a to 5 CUC.

Po snídani jsme strávili celý den procházením staré Havany, též jsme si zakoupili na OBISPO street internetovou kartu, abychom domů mohli dát vědět, že jsme naživu. Internet funguje následujícím způsobem : Malé krámy, nebo firma ETESCSA nabízí na prodej kartu – cena se liší dle města, ve kterém se zrovna nacházíte, my koupili v Havaně kartu za 3.50CUC.

Získáte tak 60 min  internetu ve vymezených oblastech jako jsou parky, hotely a určité ulice. Nám taxikář doporučil známý  Hotel Inglaterra, který se nachází nedaleko OBISPO street ve staré Havaně. Je to až neuvěřitelné, že ve 21. století lidé nemají doma WIFI. Obrázek meditující paní zvolili velmi dobře, jelikož internet je velmi, velmi pomalý a vyžaduje mnohdy hluboký nádech a výdech, abyste se nevztekli a kartu nehodili do kanálu. Je nutné podotknout, že 60 minut nemusíte vyčerpat hned najednou, ale můžete si to rozdělit do několika dnů v rozmezí 1. měsíce. Lze ji využívat na různých přístrojích v různém čase.

Na OBISPO též můžete najít nejstarší Lékarnu na Kubě. Je až k  neuvěření,že zdravotnictví je tady na velmi vysoké úrovni. Hlavně když vidíte, jak lidé žijí v polorozpadlých domech, až vám jde z toho mráz po zádech.

Nejstarší lékárna na Kubě

21931095_10215601791984787_794839720_o

Tady už vidíte typickou architekturu staré Havany. Domy jsou s charakterem, ale chátrají, Kubánci jsou velmi chudý národ, a tak nemají  mnohdy peníze na opravu domů.

Samozřejmě se i najdou krásné upravené domy. Havana a celkově Kuba je známá barevnámi domy s charakterem. Ulice jsou plné taxikářů, kteří Vám budou nabízet výlety po Havaně, avšak Havana je tzv. walkable a to znamená, že pokud máte aspoň den času, můžete si ji projít pěšky a to taky vřele doporučuji, stejně tak jako zastavit se, sednout si na patník a pozorovat místní život, protože to tady  opravdu žije. Lidé jsou na ulici, povídají si. Vypadá to asi tak, jako kdyby dávali něco venku zadarmo. Nevím, zda by se tohle změnilo, kdyby se na Kubě změnil režim a každá domácnost by měla wifi…

Kubánci jsou umělci, všude jsem obdivovala místní umění, který  je ovlivněn Afrikou, Jižní Amerikou a Evropou. Malé obchůdky nabízí k prodeji originální obrazy za přijatelné ceny, já si jeden též na památku za 25 CUC zakoupila. Též na každém kroku uvidíte nádherné nástěnné malby. Je až neuvěřitelné, jak moc jsou Kubánci umělecky nadaní.

3. Den

Ráno ještě před snídání jsme se šli projít starou Havanou, vzhledem k tomu, že byla druhá noc za námi bylo na čase rozhlédnout se po ubytování na následující 1-2 noci s preferencí oblasti Vedado. Zeptali jsme se paní domu, zda má nějaké známé, kteří by nás ubytovali. Ta hned začala zařizovat a obvolávat všechny své kamarády v Havaně. Ubytování našla, obdrželi jsme adresu , vzali taxíka směr Nová Havana. Dorazili jsme na novou adresu, avšak ubytování již bylo plné, paní nás zavedla však do jiného domu, kde jsme mohli strávit následující 2 dny.

Taxi

Ubytovala nás bizardní paní, která měla jedno oko větší než druhé. Pořád nám něco nabízela, zda nechceme večeřet, snídat apod. Upřímně nám oběma lezla na nervy. Honza se snažil sní komunikovat anglicky, na všechno paní kývala, ale vždy odpověděla úplně z cesty. 😀 S angličtinou na Kubě nepochodíte téměř vůbec.

Hned po ubytování jsme se šli podívat na známé komunistické náměstí Plaza de La Revolucion, na kterém jsme se prostěl museli vyfotit. Nejedná se o nic k obdivování, spíš naopak. Cestou jsme narazili na velmi moderní policejní auta a též jsme procházeli velmi chudou oblastí. Nemohla jsem uvěřit, že tady lidé bydlí. 😦

Plaza de La Revolucion

Nová Havana nás moc nezaujala, rozhodli jsme se, že se zajedeme podívat do nedalekého muzea umění Fabrica de Artes Cubano, které však díky přípravám na hurikán bylo zavřeno.

Rozhodli jsme se pokračovat dál do známé oblasti Malecon, která byla později hurikánem IRMA postižena nejvíce.